Blog

All News About Webdesign

Home / Brieven uit Hollywood / December 2005: Scenario Expo

December 2005: Scenario Expo

Hoe word je snel succesvol in Hollywood? Dat geheim werd me onthuld op de Grote Scenario Expo. Dat lijkt op een beurs in de RAI. Maar dan met duizenden scenarioschrijvers. Die dromen allemaal voor een miljoen dollar hun script te verkopen aan de grote Hollywood-producenten. Daar krijg je normaal nooit toegang toe. Behalve op deze Expo. Bij hoge uitzondering krijg je 5 minuten. Maar niet voor niets. Het kost elke keer 25 dollar, en je moet het maar zien te krijgen op een speciale online veiling. Die duurde 5 zenuwslopende uren. Gelukkig lukte het om 7 ‘pitches’ te kopen. 7 keer 5 korte minuten om je verhaal te verkopen. Alles of Niets. Maar hoe doe je dat? Daarom kon je op de Expo advies krijgen. En wel van de eredivisie van de scenarioschrijvers: die van Jurassic Park, Million dollar baby, Marathon man, Charlie & the chocolate factory en Top gun. 5 biljoen euro hebben hun films opgebracht. En er waren nog 350 andere sprekers. ‘Power packed’: daar houden de Amerikanen van. Van vroeg tot laat: 3 dagen lang elke anderhalf uur 25 nieuwe workshops. Allemaal met ‘essentiële’ informatie. Vaak moest je een halve kilometer rennen om op tijd te komen. En dan kreeg je snel DE REGELS VOOR GEGARANDEERD SUCCES ingehamerd: dat bleken bij elkaar honderden regels. Allemaal verschillend. Op maar 1 punt was iedereen het roerend eens: schrijf nooit ‘filmdrama’. Oeps! In Nederland wordt haast alleen maar filmdrama gemaakt, met name familiedrama.

Nee, dat wil Hollywood absoluut niet. Dat is nog erger dan de Western (helemaal uit) en de Periodefilm (weg met pruiken!). Alleen rond november mag het: dan is het heel eventjes drama-tijd. Want dan is het Oscartijd: dan heb je kans dat zo’n drama een Oscarnominatie krijgt. Dat zorgt dan tenminste voor publiciteit. Want daar gaat het allemaal om: drama kun je niet marketen. Wat heeft dan wel succes? Actie! Een actiefilm begrijpt iedereen over de hele wereld. Vooral als er bijna geen dialoog is, zoals Rambo en Rocky. Dus: heb je Actie? Dan houdt Hollywood van je. Gelukkig hadden ik en mijn schrijfpartner een actiescript. Perfect geschikt voor de producenten van Lethal weapon. We moesten in lange rijen wachten. De spanning werd sommigen te veel. Die verkochten ter plekke hun pitch, soms voor 20 keer de waarde. Voor ons stond een vrouw, die net gepitched had: van de zenuwen wist ze haar naam niet meer. En toen ging eindelijk de bel voor ons. Rennen, een enorme zaal met tafels in. Waar zit onze producent? Hier? Nee: daar! Al 20 kostbare secondes voorbij. Snel onszelf voorstellen: weten we onze naam nog? Ja, gelukkig! En dan meteen door naar ons verhaal. Dat ging goed. Na 2 minuten waren we klaar. De producent zei dat hij het een erg goed verhaal vond. Precies iets voor hem. Alleen… Hij had al zo’n script. Bijna hetzelfde. Echt waar, net vorige week gekocht. Boem! Alles werd zwart. We hadden maanden voor helemaal niets gewerkt. Alles werd Niets. De producent vroeg: ‘What else do you have?’ Nog anderhalve minuut hadden we. We keken elkaar paniekerig aan. Ik pitchte het eerste wat in me opkwam: een romantische comedy. Nota bene bij deze actieproducent! En onvoorbereid. Maar beter iets dan niets. Alles is een ‘opportunity’ in Hollywood. Ik haalde het net binnen de tijd. Hm, zei hij: stuur het me morgen naar dit e-mailadres. We konden onze oren niet geloven. De bel ging.

We werden weggeduwd door een schrijver, die zich als kok had verkleed. Omdat ons actiescript nu ‘dood’ was, pitchten we die ‘rom com’ ook maar aan de andere 6 producers. Alle 6 wilden ze het lezen. Dat was te fantastisch om waar te zijn. Schrijvers doen hier alles om door de producers gelezen te worden. Soms wachten ze dagen met een script in een lift op de tennisleraar van de producent. Of tot de onvoorspelbare moeder van Spielberg haar favoriete augurk weer gaat kopen. De volgende dag keken we gespannen naar onze mail: 6 van de 7 producers wilden inderdaad het scenario lezen. Hoera! Blijkbaar hadden we iets in een nieuwe trend geraakt. Er was maar 1 probleem: we moesten het scenario nog schrijven. Dus moesten we snel zijn. Want je bent morgen al ‘yesterday’s news’ hier. Niemand heeft een geheugen. Want Hollywood drijft op angst: de grote angst om te laat zijn voor de nieuwste trend. Als morgen – volkomen onverwacht – toch een periode-pruikendrama supersuccesvol is, wil elke Hollywoodproducent dezelfde dag ook een periode-pruikendrama hebben. En als je dat dan toevallig in je la hebt liggen, ben je dezelfde dag nog een miljoen dollar rijker. Zo kun je ineens razendsnel succesvol zijn in Hollywood. Alleen weet niemand wanneer. En dat houdt de Hollywooddroom levend.

Share this entry

Comments are closed.

Boeken kopen?
Klik op de afbeelding!

Documentaire

Rijk door 1 zin

 

Rijk door 1 zin

     

 De Nieuwe Regisseurs